پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5186
-
الف
+

چرا آی فیلم محبوب ترین شبکه سرگرمی است؟

نتایج نظرسنجی صدا و سیما، جایگاه تثبیت شده شبکه «آی‌فیلم» را نشان می‌دهد.

اعلام نتایج آخرین نظرسنجی صدا و سیما از میزان رضایت مخاطب از تلویزیون در تابستان 99 بار دیگر محبوبیت شبکه آی فیلم در بین مرم را نشان داد.

به گزارش آی فیلم به نقل از وبسایت نشریه راه مردم، بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملّی، شبکه‌های سه سیما، یک سیما، خبر معاونت سیاسی، آی‌فیلم معاونت برون مرزی و دو بیشترین مخاطب را در فصل تابستان داشته‌اند.  همین گزاره نشان می دهد که شبکه آی فیلم با سه شبکه سراسری و قدیمی تر تلویزیون و شبکه خبر که به دلیل اخبار کرونایی در کانون توجه افکار عمومی است، توانسته در جایگاه شبکه های پرمخاطب قرار بگیرد.

شبکه خبر گرچه شبکه تخصصی خبر است؛ اما تنوع و تعدد محتوایی بیشتری نسبت به آی فیلم دارد و سه شبکه دیگر هم که شبکه های عمومی هستند. بر این اساس شبکه آی فیلم توانسته بیشتر از سایر شبکه های تخصصی و اختصاصی، مخاطب داشته و یکی از انتخاب های اصلی مردم باشد. به دست آوردن این جایگاه در رقابت با شبکه های یک تا سه که هم شبکه های عمومی با تنوع محتوایی هستند و هم سابقه بیشتری دارند، نشان می دهد که این شبکه از ظرفیت مخاطب پذیری مطلوبی برخوردار است. ضمن این که  در رقابت با شبکه های تخصصی مشابه خود مثل تماشا و نمایش، جلوتر بوده و توانسته مخاطب بیشتری را جذب کند.

حتی شبکه ای مثل ورزش که هم شبکه تخصصی است و هم موضوع و ماهیت جذابی دارد، بعد از شبکه آی فیلم قرار گرفته یا مثلا شبکه پویا و نهال که در بین مخاطبان انبوه کودک و نوجوان محبوبیت دارد، نتوانسته از آی فیلم پیش بیفتد.

شبکه آی فیلم بعد از سه شبکه اصلی یک و دو و سه و شبکه خبری که به دلایل اجتماعی و ماهیت اطلاع رسانی آن مخاطب زیادی داشته در مقام چهارم قرار گرفته و 12 شبکه دیگر در رتبه بعد از آن قرار گرفته اند.

نکته مهم تری که در این نظرسنجی وجود داشت و تحلیل بالا را تکمیل می کند، پاسخ به این سوال بود که «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید، کدام شبکه را انتخاب می‌کنید؟». نتایج پاسخ نشان می دهد که 25.4 درصد به شبکه سه سیما، 15.3 درصد به شبکه آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی و 11.5 درصد به شبکه خبر معاونت سیاسی رأی داده‌اند. در واقع شبکه آی فیلم به عنوان دومین شبکه بعد از شبکه سه به عنوان شبکه منتخب انتخاب شده که از یک سو از شبکه های باسابقه ای مثل شبکه یک و دو جلو افتاده و از سوی دیگر محبوب ترین شبکه تخصصی است که بیش از سایر شبکه های تخصصی دیگر خواهان دارد.

جالب این که در این پرسش، آی فیلم از شبکه خبر که در این روزهای کرونایی بیننده بیشتری پیدا کرده هم عبور کرده و در رتبه بالاتری قرار گرفته است. در تحلیل این گزاره باید دقت کرد که بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون در این فصل «کسب خبر و اطلاع» (44.9 درصد) و «سرگرمی و تفریح» (43.6 درصد) بوده است. بر این مبنا و با توجه به جایگاه و رتبه ای که شبکه آی فیلم در این نظرسنجی یافته یعنی این شبکه بیشترین سهم را در تامین سرگرمی و رضایت مخاطب از برنامه های نمایشی داشته و حتی در رتبه بالاتری از شبکه نسیم که شبکه نشاط و سرگرمی است، قرار گرفته است.

 این درحالی است که سهم عمده برنامه های آی فیلم بازپخش سریال هاست و شبکه ای مثل نسیم تعداد زیادی برنامه تولیدی با محوریت سرگرمی دارد. این نتیجه روایتگر یک واقعیت دیگر هم است. اینکه در این دوران کرونایی و حضور بیشتر مردم درخانه ها، آی فیلم به رسالت اجتماعی-رسانه ای خود در جلب رضایت مخاطب نسبت به تامین برنامه های سرگرم کننده عمل کرده و تمهید هوشمندانه ای در انتخاب سریال ها به کار برده است. مثلا سریال مختارنامه با وجود اینکه هر سال پخش شده، توانسته در رتبه چهارم پربیننده ترین سریال ها قرار بگیرد. این در حالی است که سه سریال یک تا سه در این رتبه بندی برای اولین بار در حال پخش بودند که بالطبع باکنجکاوی بیشتر مخاطب همراه است. ضمن اینکه از شبکه های قدیمی تر و سراسری پخش می شدند که سپهر رسانه ای آن قلمروی بیشتری از حیث جغرافیای مخاطب دارد. نه تنها مختارنامه که اینک بازپخش سریال پایتخت از این شبکه با مخاطب بالایی همراه است.

تحلیل یافته ها نشان می دهد که شبکه آی فیلم جایگاه تثبیت شده ای در بین مخاطبان پیدا کرده و یکی از شبکه های برگزیده در بین افکار عمومی است که دلایل آن را باید در آرایش مناسب زمانی و مضمون و محتوایی کنداکتور، توجه به گونه طنز، احترام به سلائق اقشار مختلف مخاطبان و برنامه ریزی دقیق در مناسبت ها جست.

با توجه به لزوم توجه بیشتر به تامین سرگرمی و تفریح مردم در شرایط اضطراری و دشوار کرونایی که روحیه عمومی جامعه در معرض آسیب های جدی روانی و اجتماعی است، شبکه آی فیلم توانسته است با تامین نیازهای مردم به سرگرمی، نقش راهگشایی از حیث رسالت اجتماعی خود به عنوان یک رسانه داشته باشد.

سیدرضا صائمی

بیشتر بخوانید:

آی فیلم همچنان در اولویت مخاطبان تلویزیون

آی فیلم با مختارنامه در صدر نظرسنجی ها

 

نظر شما
ارسال نظر